- Piloten ved det
- Kirurgen ved det
- Tandlægen ved det
Piloten, kirurgen og tandlægen er alle eksempler på profiler, hvor det at have nem adgang til værktøjer og viden er af afgørende betydning for at kunne virke effektivt i deres jobs. Men hvad med os funktionærer, videnmedarbejdere m.m., hvad enten vi er sælgere, indkøbere, teknikere, ingeniører, ledere m.m. Gælder det samme ikke her?
Jo i allerhøjeste grad!
Værktøjerne er bare ikke de samme. Vores værktøjer er snarere et skrivebord, en pc’er, en telefon, en mobiltelefon, skriveartikler, papir, en bil m.m. Og viden! De første mange værktøjer er der som regel styr på, men hvad med viden? Hvor ofte står vi ikke lige og mangler noget viden i en given situation. Det kan være et telefonnummer, et kontonummer, en e-mail adresse, en installationsvejledning, et CVR nummer, et partnummer, et kodeord, en checkliste o.s.v.
Ofte må vi erkende, at vi er i besiddelse af eller har været i besiddelse af den viden, vi søger efter, men nu er den væk eller den er fortrængt. Og så tager det tid – tid der går med at finde eller genskabe den viden, vi tidligere havde let adgang til.
Det kan derfor anbefales løbende at være opmærksom på at absorbere og arkivere ny viden, når vi støder på den. Arkiver viden og gør den så let tilgængelig for dig, der hvor du nu arbejder. Arbejder du i bilen eller arbejder du ved en PC på kontoret?
Sammenhængen er forskellig, men i begge situationer er der behov for let adgang til viden. Det er derfor vigtigt, at du arkiverer din viden på en måde, så den er let tilgængelig for dig i den sammenhæng, du nu arbejder i.